Expert
Paul van Lin:
'DE INVESTERING IN DE TRAINING HEB IK ALLANG TERUG VERDIEND
 

Ondernemen en verkopen is Paul van Lin, eigenaar van Expert Beuningen, met de paplepel ingegoten. Zijn ouders hadden drie grote winkels en inmiddels runt hij al meer dan twintig jaar zijn eigen winkel. Hij was er dan ook niet meteen van overtuigd dat de trainingen van toegevoegde waarde zou zijn. Totdat iemand tegen hem zei: ‘o, dus Messi hoeft dit jaar ook niet meer te trainen?’.

 

Wat was voor jou de belangrijkste reden om nu deel te nemen? "Tot een paar jaar geleden kwam de omzet vanzelf binnen en werd de marge wel gemaakt. Maar het ondernemen van vroeger is niet meer het ondernemen van nu; het gaat niet meer vanzelf, dat heb ik zelf ondervonden. En denk vooral niet 'het komt wel weer', want dat is niet zo. Daarom is het noodzaak om eens van een afstand te kijken waar je mee bezig bent en waar je naartoe wilt”.

 

Kun je een concreet voorbeeld noemen van hoe je het nu anders aanpakt dan voorheen? “Ik geef medewerkers veel meer verantwoordelijkheid. Voorheen deden we alles samen, nu heeft ieder zijn eigen afdeling en is daar ook verantwoordelijk voor. In het begin werd daar niet meteen enthousiast op gereageerd, maar nu vinden ze het leuk en zien ze het als een uitdaging. Ze runnen als het ware hun eigen winkel. Mijn advies aan andere ondernemers is dan ook: durf het uit handen te geven".

 

En waar het natuurlijk uiteindelijk om gaat: zie je het ook terug in je rendement? "Laat ik het zo zeggen: die investering in de training heb ik allang weer terugverdiend. En dan heb ik het nog niet over wat het de komende  jaren gaat opleveren. Vroeger deden we alles gratis: installeren, bezorgen, noem maar op. Het was vooral een kronkel tussen onze oren, dat we dachten daar geen geld voor te kunnen vragen. Klanten snappen ook wel dat die bus niet op water loopt. En dankzij die training denk ik daar niet alleen zo over, maar ook alle medewerkers. En natuurlijk gaat dat niet over één nacht ijs. Je moet daar continu samen mee bezig zijn, elkaar eraan herinneren en duidelijk afspraken maken. We merken ook dat klanten het prettig vinden om ontzorgd te worden en hier best voor willen betalen. Kortom, het werpt écht zijn vruchten af, wij zien het nu al”.

 

Bron: Expert opleidingen 'BELEEF HET SAMEN!' magazine

 

 

       Ontwikkelde programma's:

  • Een blended learning programma is ontwikkeld voor medewerkers om de klantgerichtheid en service te verbeteren.
  • 'Beleef het Samen' is een thema-interventie dat ondernemers ondersteunt hun medewerkers zelf te ontwikkelen in het dagelijks uitdragen van de Expert kernwaarden.
  • Voor Expert organiseert Mandev jaarlijks een intensieve leergang om startende ondernemers beter in staat te stellen het maximale rendement uit hun winkels te halen. 

 

Interview:

'Binnen een week verkocht ik twee

 diensten bij een laptop'